آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کپی برابر محرومیت؟ | نگاهی به ماجرای کپی‌برداری از یک نمایشنامه و واکنش‌ها به حکم شورای نظارت بر تئاتر مشهد کنسرت «پازل» روی صحنه سالن میلاد + زمان برگزاری آلبوم شریفیان در میان بهترین‌های سال ۲۰۲۴ مجله سانگ لاینز آلبوم «برهان من» منتشر شد ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ۱۴ و ۱۵ خرداد + زمان پخش مهران مدیری با «ساعت ۶ صبح» در راه سینما «جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد + جزئیات بهروز افخمی «فرزند صبح» را به هوش مصنوعی می‌سپارد همه‌چیز در مورد سریال «در انتهای شب»، سریال جدید پارسا پیروزفر + بازیگران، خلاصه داستان و زمان پخش این جای خالی دیگر پر نمی‌شود ماه آسمان نگارگری | درباره استاد «رضا بدرالسما» مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) از «تگزاس ۳» تا «خجالت نکش ۲» | رقابت در گیشه سینما‌ها داغ‌تر می‌شود نبشتن ز گفتن فزون‌تر شناس برگ‌های تازه‌ای برای عشاق علوم انسانی | گذری بر فهرست تازه‌های نشر در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) برنامه های رادیو به مناسبت ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب + زمان پخش
سرخط خبرها

صحنه در تسخیر سجاد افشاریان | نگاهی به اجرای نمایش «بک تو بلک» در مشهد+ فیلم

  • کد خبر: ۲۰۷۷۲۹
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
  • ۱
صحنه در تسخیر سجاد افشاریان | نگاهی به اجرای نمایش «بک تو بلک» در مشهد+ فیلم
در تمام هفتاد دقیقه‌ای که سجاد افشاریان «بک تو بلک» را اجرا کرد، تماشاگران روی صندلی‌های خود نشسته بودند و میخکوب بازی تک نفره او بودند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از آنکه موفق می‌شوم به سختی، بلیت نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان را تهیه کنم، به سالن آریو مصلی‌نژاد مشهد می‌روم و همراه با خیل تماشاگرانی که برای تماشای این نمایش سجاد افشاریان آمده بودند، وارد سالن می‌شوم. سالن مملو از جمعیت است. نه تنها صندلی خالی باقی نمانده که بین ردیف‌های تماشاگران نیز تعداد زیادی صندلی گذاشته‌اند. پس از آنکه نور‌های صحنه یکی یکی می‌رود، سجاد افشاریان با یک پیراهن سفید ساده در صحنه ظاهر می‌شود.

لحظاتی از اجرای تک نفره سجاد افشاریان

تماشاگران میخکوب بازی یک نفره سجاد افشاریان

پرمخاطب‌ترین اثر نمایشی، درباره یک زندانی‌ است که به دلایلی نامعلوم در حبس انفرادی به سر می‌برد و در زندان از طریق تلفن با یک معلم آواز آشنا شده و عاشق او می‌شود.

سجاد افشاریان در تمام هفتاد دقیقه‌ای که «بک تو بلک» را  اجرا می‌کنند، تماشاگران روی صندلی‌های خود نشسته و محو بازی تک نفره او هستند.

نمایش تک نفره (مونودرام) به دلیل محدودیت‌های فراوانش یکی از دشوارترین شکل‌های نمایش است. دشوار از آن رو که بازیگر مقابل ندارد و از این رو بار تمام یک نمایش بر روی دوش یک بازیگر می‌افتد که باید وجود همه این محدودیت‌ها تماشاگر را با خود همراه کند. در این نوع نمایش کوچکترین لغزش می‌تواند همه جذابیت‌های نمایش را از بین ببرد و به ورطه خاطره‌گویی، گله‌گزاری، شعارزدگی، کسالت و... بیفتد.

اما سجاد افشاریان با بازی خوب خود توانست به خوبی از پس این ژانر بربیاید. او یک تنه و فقط با یک چهارپایه در صحنه حضور داشت و موفق شد صحنه را به تسخیر خود درآورد.

صحنه در تسخیر سجاد افشاریان | نگاهی به اجرای نمایش «بک تو بلک» در مشهد+ فیلم

اتفاقی مهم برای تئاتر مشهد

بسیاری از مخاطبانی که برای تماشای این نمایش آمده‌اند، اجرای «بک تو بلک» سجاد افشاریان را یک اتفاق مهم برای تئاتر مشهد می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که حضور چهره‌های مشهور سینما و تئاتر در شهر‌هایی غیر از تهران اتفاق مهم و خوبی است. در مقابل برخی هم این نظر را قبول ندارند و می‌گویند حضور این چهره‌ها کمکی به تئاتر شهر نمی‌کنند و فقط درآمدی را برای آن چهره خاص ایجاد می‌کند. با همه این‌ها حس رضایت از نمایش «بک تو بلک» سجاد افشاریان در چهره تک تک تماشاگران این نمایش، هنگام ترک سالن معلوم است.

اجرای نمایش بک تو بلک به تهیه کنندگی مجتبی فرزانه، از ۲۷ دی ۱۴۰۲ آغاز شده و برای چهار شب و در ۲ سانس در فرهنگسرای آریو مصلی‌نژاد مشهد روی صحنه رفته است، اما استقبال زیاد مخاطبان باعث شد که اجرای این نمایش برای یک هفته تمدید شود.

این درحالی است که نمایش بک تو بلک از اواخر مرداد ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه رفته بود.

سجاد افشاریان که اسفند ماه سال گذشته برای اکران مردمی تئاتر «هرکسی روز می‌میرد یا شب» به مشهد آمده بود، اعلام کرد که به دنبال اخذ مجوز برای اجرای نمایش «بک تو بلک» در سال ۱۴۰۲ در مشهد است.

«بک تو بلک» یکی از نمایش‌های پرمخاطب تئاتر ایران در سال‌های اخیر است که سجاد افشاریان به عنوان بازیگر روی صحنه و نیکو بستانی و مهدی زندیه به عنوان بازیگران پشت صحنه در آن حضور دارند.

کوتاه درباره سجاد افشاریان

سجاد افشاریان کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و همچنین نویسنده است. این هنرمند اهل شیراز، فارغ‌اتحصیل رشته ادبیات نمایشی است که آغاز رسمی فعالیت هنری او در سال ۱۳۸۰ بود. او در طول سال‌های فعالیت خود در عرصه‌های مختلفی از جمله خوانندگی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی طبع‌آزمایی کرده است.

نویسندگی مجموعه‌های «خندوانه» و «شمس‌العماره» بخشی از فعالیت‌های اوست.

این هنرمند، در دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز نمایش بلک تو بلک او که مونولوگی با نویسندگی، بازیگری و کارگردانی خودش است بر صحنه رفت که می‌توان این نمایش را یکی از موفق‌ترین فعالیت‌های کارنامه‌ی هنری او دانست.  

کتاب شعر اسکارلت دهه‌ی شصت از دیگر آثار  سجاد افشاریان است که مشهورترین مجموعه شعر منتشرشده او به شمار می‌رود. او در مجموعه شعر‌های این کتاب، در تلاش است تا دنیای مدرن را پیش روی مخاطب بگذارد و تقابل انسان و مدرنیته را به تصویر بکشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرداد
United States of America
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
0
0
گزارش دقیق و جذابی بود،سپاس
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->